Goede voornemens, S.M.A.R.T. doelstellingen formuleren

Goede voornemens zijn een mooie traditie waar een derde van de Nederlanders ook dit jaar weer aan mee lijkt te doen. 50 tot 60% zal helaas de goede doelen niet volhouden.* Jammer hé! Het is natuurlijk altijd goed om goede voornemens te hebben en starten hoeft niet perse vanaf 1 januari. Toch is het een mooi moment om na je reflectie op het afgelopen jaar eens te kijken waar je naartoe wilt. Als je dan een voornemen hebt bepaald is het natuurlijk de moeite waard om te kijken hoe je het haalbaar kan maken.

Goede voornemens opstellen met het S.M.A.R.T. model.

Je kan natuurlijk simpelweg voor een goede voornemens gaan zoals: “Ik ga een jaar lang geen suiker eten”. Dat korte zinnetje kan, hoe gezond het doel ook is, moeilijk vol te houden zijn en heeft struikelblokken in de simpele formulering. Laten we deze eens behandelen volgens het S.M.A.R.T model!

Wat is het S.M.A.R.T. model?

Dit is een model, samengesteld door technici en constructeurs van onder andere Philips in de jaren 90. Het is bedoeld om een duidelijker beeld te scheppen van je doel en er een haalbaar iets van te maken in plaats van lukraak wat proberen.

goede voornemens

We gaan ons doel SMART maken:

De letters S.M.A.R.T. staan allemaal voor een onderdeel van je smart doelstelling. We behandelen ze één voor één:

S – Specifiek

Hierbij formuleer je je doel op een duidelijke manier, zodat er weinig in je verbeelding blijft hangen, maar het concreet op papier komt. Het moet een waarneembare actie, gedrag of resultaat beschrijven waaraan een getal, bedrag, percentage of ander kwantitatief gegeven verbonden is. Wat, wie, waar, waarom?

In ons voorbeeld: Ik ga zelf geen geraffineerde suiker eten van 1  januari tot 31 december 2017 om me beter in mijn vel te voelen, met uitzondering van verjaardagen en feestdagen.

Het “geraffineerde” is toegevoegd om het specifieker te omschrijven. Suikers zitten ook bijvoorbeeld in fruit, maar die suikers wil je wel binnenkrijgen in ons voorbeeld.

M – Meetbaar

Om een doel meetbaar te maken, moet het resultaat waar te nemen zijn op de een of andere manier. Bij ons doel kan je 2 meetpunten inbouwen, namelijk de hoeveelheid geraffineerde suiker die je tot je neemt en of je je lekker in je vel gaat voelen. Daarvoor is een nulmeting handig, dus hoe voel je je nu?

A – Acceptabel

Geen doel is te halen als je het doel niet wilt halen. Wil je dus wel van de suiker afstappen, of heb je dat niet over voor het je lekker in je vel voelen? Erg belangrijk.

De A wordt ook weleens gebruikt voor “aanwijsbaar of actie” om duidelijk te maken wie wat moet doen om het doel te bereiken.

R – Realistisch

Spreekt voor zich: is je doel realistisch? Dat zal per persoon verschillen voor ons voorbeeld, het ligt aan hoe graag je het wilt (vorige punt). Sommige doelen zijn echter bijna niet haalbaar, dan is het beter voor je zelfvertrouwen om het doel toch iets omlaag te schroeven, om het haalbaar te houden. In ons voorbeeld hebben we dat gedaan door de uitzonderingen feestdagen en verjaardagen in te bouwen omdat je anders dan zou zondigen en zou stoppen met proberen.

T – Tijdsgebonden

Ook dat spreekt voor zich, je hangt een tijdslimiet of deadline aan je doel. Bijvoorbeeld met een begin-, en eindtijd zoals ons voorbeeld. Je kan dit ook met een deadline doen, bijvoorbeeld dat je voor xx datum afgebouwd hebt met suiker eten en daarna nooit meer suiker aanraakt (voor diabetes patiënten).

Extra uitbreidingen

In de loop der jaren zijn er een aantal uitbreidingen op het SMART model verzonnen, een paar zal ik hieronder behandelen:

I – inspirerend

Het doel moet voor alle partijen voldoende inspirerend zijn om ermee door te gaan. Als je niet enthousiast wordt van het idee om suikervrij lekkerder in je vel te gaan zitten, dan heeft het weinig kans van slagen.

E – ecologisch

Veel gebruikt in de coaching-wereld. Het doel moet passen in je leefomgeving/leefomstandigheden. Als je omgeving continue overal suiker in gebruikt en er voor je gekookt wordt zonder de wil om suiker uit het eten te laten, dan wordt het ook lastig. Je kan dan beter eerst voor elkaar krijgen dat je omgeving aangepast wordt, voordat je de voornemens gaat uitvoeren. (bijvoorbeeld je haalt degene die voor je kookt over om het suikervrij te doen voor een heel jaar, of je gaat zelf koken voor jezelf)

Valkuil: het bij voorbaat opgeven omdat je het niet haalbaar genoeg vindt.

Het is natuurlijk niet zo dat als je een doel SMART formuleert, dat het ineens makkelijk vol te houden moet zijn. Een doel stellen is ook een uitdaging opzoeken. Hierbij geldt ook: wie niet waagt, wie niet wint. Als je het dan haalt, voel je je des te beter over jezelf. Je kan het SMART model gebruiken om je doel haalbaarder te maken door het duidelijker en inzichtelijker te maken. Het belangrijkste om je doel daadwerkelijk te halen is natuurlijk je moed bij elkaar rapen en ervoor gaan!

* Bron: *klik*.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *