Te veel haast hebben is ongezond.

Het klinkt misschien te simpel. Haast hebben is ongezond. Toch is het precies dat zinnetje waar veel mensen overheen struikelen en het blok aan het been van vele mensen. Hoe komt dat toch? En hoe kan je het oplossen of voorkomen? Wij geven wat tips.

Definitie

Allereerst de definitie van haast volgens van Dale:

haast (de; v(m))1(te grote) snelheid; spoed: haast hebben”

 Wanneer heb je haast? Het heeft altijd te maken met tijd en snelheid. Tijd, want daar is bij haast te weinig van. Snelheid, want daar is veel van nodig, maar ook is de snelheid van de omstandigheden te snel, waar ook weer haast uit voort kan komen om het bij te houden.

De problemen: tijd en snelheid.

Het probleem is vaak dat alles om ons heen zo ongelooflijk snel gaat, dat we nooit alles kunnen bijhouden. Toch proberen we het vaak, en verliezen onszelf erin. Facebook, twitter, het nieuws, de nieuwste dumpert filmpjes, noem het maar op en we volgen het op de voet. Wist je dat er daadwerkelijk mensen verslaafd zijn aan facebook, die meer op het sociale medium leven dan erbuiten?

Er wordt tegenwoordig van ons verwacht dat we naast het bijhouden ervan, meteen reageren op ieder berichtje wat we ontvangen. We zijn daarnaast natuurlijk heel sociaal ingesteld en gaan van hot naar her om zoveel mogelijk te doen, want stilzitten is saai en vaak niet geaccepteerd.

Een voorbeeld:

Je staat op, trekt de kinderen uit bed, snel ontbijten en hup naar buiten om de kids naar school te brengen. Daarna sjees je snel door naar je werk, waar ze op je zitten te wachten omdat de juf je aan de praat hield. Tussen de middag even snel overleg tijdens de lunch en hup weer verder. Na het werk ga je snel naar het kinderdagverblijf om je kopietjes op te halen en flans je even snel wat te eten in elkaar. Daarna terwijl de kinderen als een gek rondrennen door de opgedane energie van het eten, ben jij druk bezig toch iets van het huishouden te maken samen met je wederhelft. Daarna de kids naar bed en hup naar de sportschool, want dat is gezond. Daarna nog even wat voor werk doen en uiteindelijk naar bed, waar je wakker ligt omdat je alles nog eens aan het verwerken bent, want dit is het eerste moment van echte totale rust in je dag. Dan na het slapen begint het riedeltje weer opnieuw. Dat bedoel ik dus met de snelheid, alles volgt zo snel op elkaar dat er geen ruimte meer is om ergens echt de tijd voor te nemen. Al dat gehaast zorgt voor stress.

Stress

Zodra er sprake is van een stressvolle situatie zet ons brein twee systemen in werking. Het sympathisch zenuwstelsel zorgt bijna onmiddellijk voor de ‘vecht- of vluchtreactie’, die ons lichaam klaarstoomt voor actie. Onze spieren spannen zich aan en onze bloeddruk en hartslag gaan omhoog, waardoor je je hart voelt bonzen in je borstkas. De pupillen verwijden zich. Het bloed wordt onttrokken aan onze organen en naar de spieren gestuurd.

De spijsvertering gaat op een laag pitje (wat het ‘vlinders in de buik’-gevoel veroorzaakt). We beginnen te zweten, zodat het lichaam na explosieve actie weer afkoelt. Het systeem is zo afgesteld dat het liever te vaak afgaat dan één keer te weinig: we schrikken ons liever tien keer het leplazarus van een tuinslang in het gras dan dat we één keer te laks reageren op een echte slang.

Na enkele minuten treedt een tweede systeem in werking. De hypofyse, een kliertje onder in ons brein ter grootte van een erwt, geeft onze bijnieren de opdracht cortisol te produceren. Hoewel cortisol als stresshormoon een slechte naam heeft, is het wel degelijk nuttig. Het laat de bloedsuikerspiegel stijgen en de stofwisseling een tandje bijzetten. Daardoor komt er meer energie vrij om met de stressvolle situatie om te gaan.

Stress is op zich een normale reactie van het lichaam en heeft ook voordelen. Zonder gezonde stress gaat er ook iets mis. Bij teveel stress, heeft je bijnier het te zwaar en kost het je teveel energie, waardoor het gaat knagen aan je immuunsysteem. Dit allemaal met alle gevolgen van dien.

Gewoon “zijn”.

Door het altijd maar iets te doen hebben, zitten we vaak bewust of onbewust in een doe-modus (zoals dat in de mindfullness vaak genoemd wordt). Vergeten of genegeerd wordt vaak het “zijn”. Dat is dus even helemaal niets doen. Dat zijn nou net die momenten die een groot verschil kunnen maken. Even een adempauze van 5 minuten (letterlijk gewoon alleen op je ademhaling letten en verder niets doen) zou al een hoop kunnen schelen. Dat is ook niet moeilijk in te passen in je dagelijkse schema, want wat is 5 minuten nou?

Time management

Ooit zei iemand tegen mij, je hebt alleen haast als je te laat weg gaat. Vroeger weg gaan en meer tijd inplannen is de oplossing. Dat klinkt zo simpel, maar niets is meer simpel in ons leven. Hoe doe je dat dan? Een van de antwoorden kan time management zijn. Daarin plan je dingen in, in plaats van dat je altijd met alles tegelijk bezig bent. Dat is veel efficiënter, maar het vraagt om een verandering in denken. Bijvoorbeeld: Als je niet om de 5 minuten je berichten (mail/facebook enz) checkt, maar dat op gezette tijden doet die goed te combineren zijn met de rest, dan kan dat je serieus veel tijd besparen op een dag.

Minder doen

Ook dit klinkt simpel, maar minder doen is meer tijd over hebben. Vaak makkelijker gezegd dan gedaan, allemaal ook vaak door een bepaald woordje: “nee”. Durf eens nee te zeggen en wat tijd voor jezelf te nemen waarin je niets doet, maar even uit kan rusten van alle drukte. Je zult zien dat dit echt de moeite waard is. Als je hier niet de rust voor kunt vinden, is het misschien eens verstandig om je af te vragen waarom je altijd bezig wilt blijven. Doe je het voor je zelf of voor anderen? Kan je ook leven met minder? Wat zit je in de weg?

Huiswerk

Wat ik je sowieso wil aanraden is om je eens te verdiepen in time management en mindfullness. Dat zijn erg handige tools om te zorgen dat je van die haast afkomt en meer geniet van het leven zonder dat je achter het leven aan aan het rennen bent. Ik zal daar in de toekomst ook artikelen over schrijven waarin in daar verder op in ga. Wat natuurlijk ook kan, is er vol in duiken en een van de volgende boeken bestellen. Het is lekker duidelijk geschreven en vooral de mindfullness voor dummies vond ik een ogenopener.

Boeken die we aanraden:

Gebruikte bron: Wat doet stress met ons?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *