Hoe word ik honderd?

Hoe word ik honderd is een goede vraag om te stellen, als je lang en gezond wilt leven. Er is een hoop onderzoek naar en soms gaan de antwoorden op de vraag tegen elkaar in.

Tegenstellingen

Je hebt onderzoeken die het gebruik van veel vlees adverteren om oud mee te worden (zoals eskimo’s) en onderzoeken die juist vlees verbannen omdat je darmen er niets mee zouden kunnen en het zien als aanval.

Je hebt mensen die zweren bij een glaasje rode wijn per dag, anderen zeggen dat zelfs in die hoeveelheid alcohol kanker kan veroorzaken.

Er zijn onderzoeken die het gebruik van eieren in de ban doen, want het zou cholesterol veroorzaken. Deze week was er een bericht op nu.nl dat de oudste vrouw op de wereld 3 eieren per dag eet.

De meeste mensen zweren bij inentingen, terwijl een groeiende groep daar vraagtekens bij zet vanwege de zooi die bij de inenting je lichaam in gespoten wordt.

Overeenkomsten

Er zijn ook zaken waar de meeste nieuwe onderzoeken het over eens zijn met elkaar. Zo is het inmiddels duidelijk dat suiker slecht voor je gezondheid is. Ook bewerkt vlees zoals worst en gehakt is slecht voor de gezondheid. Junk-food zoals mac-donalds en KFC staan ook terecht slecht bekend en smaakversterkers zoals e621 zijn inmiddels ook aangetoond slecht voor je.

Ik zeg nieuwe onderzoeken, omdat van veel stoffen de langdurige effecten nu pas bekend worden. Het valt me altijd op dat het meestal gaat om stoffen die chemisch samengesteld of gemaakt zijn in fabrieken. Het zijn dingen die niet (meer) herkenbaar zijn als iets uit de natuur.

Vuistregels

In alles wat ik tot nu toe heb gelezen zijn een aantal vuistregels te onderscheiden, als je naar de nieuwe (niet door grote bedrijven betaalde) onderzoeken kijkt.

  • Eet geen gluten, of doe tenminste een gluten intolerantie-test voordat je het gebruikt
  • Eet vlees met mate of niet
  • Eet geen suiker
  • Rook niet
  • Gebruik geen harddrugs
  • Eet niets waarvan je niet weet hoe het gemaakt is of waar het vandaan komt. Hieronder vallen de meeste e-nummers en chemische stoffen. (let op, niet alle e-nummers zijn slecht)
  • Beweeg minstens een half uur per dag achter elkaar, op een tempo dat je het er warm van krijgt. Topsport schijnt ook weer niet goed te zijn, dus overdrijf het niet. Zorg dat je elke dag bij voorkeur 10.000 stappen haalt, maar minimaal 5.000 stappen.
  • Zorg dat je stress vermijdt.
  • Ga minimaal 30 minuten per dag naar buiten, liefst meer. Als je niet genoeg zon binnenkrijgt, zorg dan voor vitamine D supplementen.
  • Kijk niet te lang naar beeldschermen.
  • Wees niet te hygiënisch. Wij zijn gemaakt om bacteriën te verwerken. Zonder die bacteriën kom je in de problemen, net zoveel als dat je jezelf vervuilt.
  • Gebruik niet teveel chemische schoonmaakmiddelen. Ze worden ook in je huid of door in te ademen opgenomen in je lichaam.
  • Zorg dat je voldoende groente en fruit tot je neemt. Niet alles gebakken of gekookt, maar eet ook eens wat rauw (goed voor de darmflora!). Probeer veel soorten af te wisselen, minstens 8 soorten groenten en 5 soorten fruit per week.
  • Drink geen frisdrank of alcohol, maar water of kruidenthee. Biologisch sap kan ook, maar niet alleen maar dat.
  • Maak je niet druk om dingen waar je niets aan kunt veranderen.
  • Wees en blijf positief!

Ik denk dat dit wel de belangrijksten zijn.

NPO programma: hoe word ik honderd

Steeds meer komen deze verschillende punten naar voren. Bijvoorbeeld op Nederland 3 komt tegenwoordig de serie hoe word ik 100, waarin tot nu toe iemand al geen insuline meer hoeft te spuiten. In dit programma zijn een aantal oudere “hopeloze gevallen” opgenomen waar het slecht mee gaat en die vol met medicijnen worden gegoten. Zij gaan hun lifestyle veranderen met onder andere veel van bovenstaande punten. Je ziet die mensen erop vooruit gaan!

Kijk het hier op uitzending gemist. *klik*

Meer weten?

De arts uit het programma wat ik hierboven noem, heeft verschillende boeken geschreven. Deze zijn ook op bol.com te vinden, klik hier.

Een ander boek is gezond & vitaal oud worden. Wij hebben al een tijd dit boek thuis in de kast staan (en gelezen 😉 ):

Hoe word ik honderd

In de studie van Henk de Valk keek hij naar oude stammen, waarvan de leden gezond en vitaal erg oud worden. Hij vergelijkt hun leefwijzen en trekt daar conclusies uit met goede onderbouwingen. Interesse? Klik hier om hem op bol.com te bekijken.

Hieronder nog een leuk stukje inspiratie: een boer van 97 die nogsteeds actief is.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *