Mindfulness, de oplossing tegen stress

Nee, het is niets zweverigs. Mindfulness is een wetenschappelijk onderbouwde, veelbelovende stroming binnen de psychotherapie.  Letterlijk vertaald betekent mindfulness ‘opmerkzaamheid’. Dat is leuk, maar hoe helpt het je van je stress af?

Stress

Jaarlijks worden er ongeveer 30.000 mensen afgekeurd wegens stress of overspanning. Ongeveer 1/3 van de mensen in de WAO heeft last van psychische klachten, vaak als gevolg van stress op het werk. 10% van de Nederlandse beroepsbevolking heeft last van burnout verschijnselen. Zestig procent van de Nederlandse werknemers heeft met stress te maken. Dit is 15% meer dan elders in de EU. Bron: University of Twente.

Mindfulness in een notendop

Mindfulness is dus opmerkzaamheid. Het komt er bij mindfulness op neer, dat je niet in de automatische piloot stand komt, maar zo veel mogelijk bewust doet. Ook het letten op details alsof je iets voor de eerste keer ziet, proeft of ruikt hoort daarbij. Er wordt veel gedaan met meditatie, om deze opmerkzaamheid op te wekken en vast te houden. Het is een training om in het hier en nu te zijn, in plaats van in je hoofd in het verleden of de toekomst bezig te zijn, beleef je het hier en nu. Daarbij hoort ook het accepteren van dingen zoals ze zijn.

mindfulness

Wat kan je met mindfulness

Uit verschillend onderzoek blijkt dat een training in mindfulness positieve effecten heeft bij mensen met chronische pijn, hartklachten, maagdarmproblemen, angststoornissen, depressies en slaapproblemen, en dat die effecten ook op de lange termijn aanhouden. Ook bij mensen zonder klachten verbetert mindfulness de kwaliteit van leven aanzienlijk.

Het geheim van mindfulness

We genieten niet meer van de kleine dingen. Als je een lekker gerecht eet, is het al op voordat je het door hebt. Als je een leuke dag hebt, dan is hij om voor je er erg in hebt. Je fietst door een natuurgebied en als je er weer uit fietst vraag je je af wat je allemaal gezien hebt. Je was ergens anders met je gedachten, waardoor je niet hebt kunnen genieten van het moment zelf! We missen zo een hoop in het leven en onze hersenen draaien overuren. Als je toch eens de ruis in je hersenen eruit kon filteren en gewoon kon beleven wat het leven voor moois te bieden heeft, zonder alles te moeten beoordelen. Mindfulness helpt je daarbij.

Ook het accepteren van dingen zoals ze zijn zorgt ervoor dat het onbehagen minder wordt.

Het gevolg van mindfulness

Wie aandachtig leeft, geniet meer van de kleine dingen die het leven te bieden heeft. Een vogeltje wat tsjilpt in een boom, de kleuren van de blaadjes in de herfst, een prachtige bloem, lekker eten, noem maar op.

Het helpt je ook situaties te accepteren, die nou eenmaal niet anders zijn. Dingen waar je niets aan kan veranderen, kan je beter accepteren. Dingen waar je wel wat aan kan veranderen, kan je ook accepteren en vervolgens er wat aan doen.

Hoe helpt het tegen stress

Mindfulness helpt tegen stress omdat je leert om je hoofd leeg te maken en uiteindelijk te voorkomen dat je hoofd vol raakt. Daarna zie je alles vanuit een heldere invalshoek en leer je jezelf kennen en accepteren zoals nooit tevoren. Je hebt ook veel meer rustmomenten, omdat je niet aan het malen bent over het heden en verleden. Dat scheelt een hoop tijd die je meer rust kan geven in plaats van uitput.

Ook het accepteren van dingen zoals ze zijn lucht op. Je hoeft niet altijd in gevecht te zijn, maar kan ook gewoon zijn. Dit alleen al haalt de angel uit veel stressmomenten.

Wil jij dit ook, en dus meer leren over mindfulness? Leer hier meer en word de nieuwe jij!

mindfulness

 

Een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *