Tuinieren: 6 voordelen voor je gezondheid

Tuinieren was vroeger niet een van de dingen die bovenaan mijn to-do list stonden. Ik gunde mezelf maar weinig tijd om hiermee bezig te zijn, want ja het eigen bedrijf gaat natuurlijk voor. Nu weet ik wel beter, nu ik weet dat ik mezelf destijds kapot aan het werken was. Aan “had ik maar..” heb je dan niet zoveel meer. Vandaar dit artikel, om jullie te wijzen op de vele gezondheidsvoordelen die tuinieren met zich mee kan brengen.

1: Stress reductie

Die is wel logisch natuurlijk, en er wordt veel over geschreven hoe goed het op je stress-level werkt. De universiteit van Wageningen heeft onderzocht dat tuinieren je cortisol-niveau verlaagt en daarmee dus je stress-niveau omlaag brengt. Het in de tuin bezig zijn, lijdt ook je aandacht af van de stress-volle gedachten die je anders zou hebben.

2: Het versterkt je immuunsysteem

In de grond zitten allerlei soorten bacteriën die je immuunsysteem als het ware kunnen “trainen” om sterker te worden. Ook het buiten in de zon bezig zijn is al erg goed voor je immuunsysteem, want je krijgt dan vitamine D binnen. Een half uurtje in de volle zon is al genoeg voor een gezonde dagelijkse dosis vitamine D.

3: Tuinieren is gratis fitness!

Echt, goedkoper kan niet. Je bent in de tuin met allerlei lichte en zware taken bezig, die erg goed zijn voor je spieropbouw en algemene kracht in je lichaam.

tuinieren

4: Tuinieren bevat een natuurlijk antidepressivum

Ja dat wist je niet he! In de grond zitten bacteriën die “Mycobacterium vaccae” heten. Deze zorgen voor het stijgen van je cytokine-niveau, wat weer de productie van serotonine stimuleert. Daar word je toch vrolijk van! 😉

5: Tuinieren stimuleert je brein

Omdat je bezig bent met veel cognitieve processen tegelijk, versterkt tuinieren de verbindingen in je hersenen, net zoals dat gebeurt met muziektherapie. Je denkt na over wat je aan het doen bent, terwijl je lichaam aangestuurd wordt om dingen te doen. Het is in onderzoeken ook aangetoond als een activiteit waarmee je het risico op dementie verlaagt.

6: Tuinieren zorgt voor een gezonder dieet.

Als je een moestuin hebt, wil je natuurlijk je met zorg gekweekte groenten niet meteen weggooien, maar het klaarmaken en opeten. Deze gezonde groenten zullen ineens in grotere hoeveelheid en vaker op je bord liggen, wat natuurlijk ook goed is voor je gezondheid. Zeker als je ook nog eens je groenten niet bespuit met troep, dan is het effect dubbel en heb je voor een prikkie lekkere bio-groenten!

Wil jij ook gezond worden door te tuinieren?

Wil je ook lekker tuinieren maar weet je niet hoe, of waar je moet beginnen? Wij raden een moestuinbak van Eco Leven aan. Zij installeren alles bij je thuis en je kan meteen beginnen met de makkelijke moestuin manier, die heel simpel is. Het geld van de bak haal je er gemakkelijk uit door alle biologische groente die je teelt en het plezier wat je ervan hebt. Klik hier om hun moestuinbakken te bekijken.

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *