Heb je te weinig zelfwaardering? Wij geven 10 tips!

Zelfwaardering en zelfvertrouwen zijn de basis van een assertief leven. Met andere woorden; als je jezelf niet waardeert, zal je de grootste moeite hebben om staande te blijven in deze overheersende wereld.

Tip 1 voor meer zelfwaardering: Stop met zelfkritiek, je hoeft jezelf niet te straffen

Gedane zaken nemen geen keer. Wat is gebeurd, is gebeurd. Wat je ook hebt gedaan, het heeft totaal geen nut om jezelf steeds te straffen met zelfkritiek. Het gaat er vooral om, hoe je in de toekomst ermee omgaat. Heb je ervan geleerd? Mooi! Dan is het enige wat je kan doen, het de volgende keer niet meer doen en nu te accepteren dat het gebeurd is. Eventueel kan je misschien iets verzinnen hoe je het goed kan maken, voor als je iemand gekwetst hebt.

Tip 2 voor meer zelfwaardering: Kijk eens in de spiegel en glimlach liefdevol naar jezelf

Het klinkt stom, maar werkt psychologisch goed; Glimlach naar jezelf in de spiegel. Door te lachen, maak je endorfine aan, de lichamelijke feel-good-stof. Door meermaals naar jezelf te lachen in de spiegel, programmeer je je brein dat blij worden bij jezelf zien hoort.

Tip 3 voor meer zelfwaardering: Maak eens een lijstje met goede dingen die je hebt gedaan

Het is erg gemakkelijk om te vergeten wat je voor goede dingen hebt gedaan, en te richten op de slechte dingen. Maak daarom eens een lijstje met de goede dingen die je hebt gedaan. Het hoeft niet groots te zijn zoals de wereld redden van een zekere ondergang. Ieder ding telt.

Sommige slechte dingen hebben ook een goede kant. Bijvoorbeeld iemand kwetsen om ergere pijn later te voorkomen. (verkering uitmaken ipv later een vechtscheiding met kinderen)

Tip 4 voor meer zelfwaardering: Accepteer een compliment in plaats van het weg te wuiven

Veel mensen hebben hier erg veel moeite mee. Ik had dat ook en reageerde vroeger vooral met “welnee, valt wel mee” of “als jij het zegt”. Dat komt omdat je bescheiden wilt zijn en niet arrogant over wilt komen. Toch is er een groot verschil tussen het zeggen van “dank je wel, dat is aardig van je” of “ja weet ik, ik ben daar beter in dan wie dan ook”.

Tip 5 voor meer zelfwaardering: Ga een haalbare uitdaging aan en zorg dat je je doel haalt

Stoppen met roken of de 10 km marathon rennen zijn mooie uitdagingen, maar om het haalbaar te houden, probeer eerst eens iets met een lagere lat. Bijvoorbeeld als doel hebben om minstens een maand elke week 1x naar de sportschool te gaan. Of een week naar je werk te fietsen, een uur per dag minder tv te kijken, een informatief boek te lezen. Je zult stralen als je je doel hebt gehaald!

Tip 6 voor meer zelfwaardering: Leer jezelf kennen

Vaak denken wij onszelf te kennen, maar kennen we alleen het masker wat we onszelf voorhouden. Het is altijd goed en de moeite waard om je te verdiepen in jezelf en jezelf eens door de ogen van een ander proberen te bekijken. Misschien helpt onze vragenlijst je hier ook bij.

Tip 7 voor meer zelfwaardering: Ontwikkel jezelf, leer elke dag iets erbij.

Het is fijn om veel te weten, kennis is macht. Als je weinig weet, kan je er ook niet over meepraten en voel je jezelf misschien minder waard. Als je jezelf leergierig opstelt, zet je ook de deur naar nieuwsgierigheid open, waarachter vaak een hoop voldoening schuilt als je weer wat geleerd hebt.

Tip 8 voor meer zelfwaardering: Verzorg jezelf

En dan bedoel ik niet 100 lagen make-up of een portie parfum wat je 10 km verderop ruikt, maar gewoon de basis verzorging. Lekker fris en fruitig zijn. Genoeg slapen om uitgerust te zijn overdag. Genoeg gezond eten om je lekker te voelen. Genoeg bewegen om je fit te voelen.

Tip 9 voor meer zelfwaardering: Accepteer je slechte kanten, of draai ze om

Iedereen heeft slechte eigenschappen. Soms heb je eigenschappen waar je weinig grip op hebt, en je hebt eigenschappen waar je aan kunt werken. Die laatsten komen het meest voor, dus neem nu je lot in eigen handen! Draai de problemen die je hebt met jezelf om naar de dingen waar je van houdt aan jezelf!

Tip 10 voor meer zelfwaardering: Doe de e-cursus blijvend zelfvertrouwen

Dit is de manier waarop je hier echt in duikt, en je jezelf kan coachen richting zelfvertrouwen met behulp van deze betaalbare e-cursus.

Wil jij:

  • Vertrouwen in je eigen kunnen
  • Meer respect hebben voor jezelf
  • Stoppen met twijfelen aan jezelf
  • Tevreden zijn met wie je bent

Dan is deze e-cursus een aanrader. Hij is ontwikkeld door Frank de Moei van Capedium Training & Coaching om mensen zoals jij zichzelf te laten helpen richting meer zelfvertrouwen. Klik hier voor meer informatie over deze e-cursus.

zelfwaardering

Enkele ervaringen van mensen die deze cursus hebben gedaan:

Helpt me enorm

Hoi Frank, inmiddels de zesde les gedaan met weer heel veel zinvolle waardevolle informatie en opdrachten. Het helpt me enorm om meer zelfvertrouwen te krijgen en te leren hoe ik dat moet doen. Veel dank alvast daarvoor. Ik kijk uit naar de volgende lessen!
LB, vrouw

Werpt zijn vruchten af

Beste Frank, ik stelde mij zelf de vraag of jouw E-cursus wel zinvol zou zijn. Voor een relatief klein bedrag mogelijk grote stappen vooruit zetten. Ik kon het me niet voorstellen. Maar na het lezen van de nodige zeer positieve recensies ben ik er toch hoopvol aan begonnen. En ik kan je melden dat het voorzichtig zijn vruchten begint af te werpen. Na het lezen van de eerste 5 mails is het net of ik mijn eigen autobiografie lees.

Er zijn zoveel herkenbare punten waar ik mee worstel(de) en die eigenlijk, als je er helder over nadenkt, zo de prullenbak in kunnen. Ik ben namelijk wel degelijk niet minder dan die ander en ik kan niet ieders vriend zijn. Daarnaast doe ik veel goeds, hoewel ik alleen maar dacht aan de zaken die ik niet kon. De eerste positieve aanzet is zeker gegeven door jouw eerste 5 mails. Ik ben tevreden voor hoe het nu gaat en ben ook positief gestemd over het verdere vervolg. Maar er is nog wel een weg te gaan…..
HZ, man

Vol energie

Heb er net mijn zesde les op zitten. Ik ben blij dat ik deze cursus ben gaan volgen, zeker na iedere les voel ik me weer vol energie! Ik heb nog steeds met bepaalde dingen dat het vertrouwen je even in de steek laat en onzeker bent, maar tegelijkertijd denk ik aan oefeningen, positieve gedachten ed,waardoor ik me beter voel en onzekerheid wegebt.
PT, vrouw

Je krijgt er nu zelfs de volgende e-books bij:

inzicht-in-je-kracht3dcover-je-bent-prima-zoals-je-bent-small

3dcover-volg-je-eigen-weg-small

 

 

 

 

 

Meer informatie:cursus zelfvertrouwen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *